Cum au fost introduse procedurile vamale unificate moldo-ucrainene
Runda de negocieri în format “5+2” din 27–28 februarie 2006 a fost întreruptă după ce la 28 februarie delegaţia moldoveană a părăsit pe neaşteptate sala de negocieri. Peste cîteva ore, delegaţia moldovenească a dat publicităţii un comunicat în care şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa progresului în asigurarea liberei circulaţii a cetăţenilor şi mărfurilor în zona de securitate a conflictului transnistrean şi a îndemnat participanţii la negocieri să se concentreze asupra rezolvării acestei probleme, în perspectiva apropiatelor lucrări agricole de primăvară.
Cîteva zile mai tîrziu, la 3 martie 2006, Ucraina a purces la implementarea procedurilor unificate de control vamal la frontiera moldo-ucraineană în urma acordurilor atinse cu partea moldovenească cu privire la mecanismul de punere în aplicare a Declaraţiei premierilor moldovean şi ucrainean în această problemă. Astfel, din 3 martie 2006, autorităţile vamale ucrainene permit trecerea peste frontiera moldo-ucraineană, inclusiv segmentul transnistrean al acesteia, doar a mărfurilor însoţite de documentele vamale oficiale ale Republicii Moldova. Autorităţile moldovene au introdus mai multe facilităţi pentru înregistrarea provizorie a întreprinderilor transnistrene la Camera Înregistrării de Stat a RM, care includ şi acordarea acestora a certificatelor care permit schimburile comerciale în regim preferenţial cu Ucraina. În plus, la 10 martie 2006 Parlamentul de la Chişinău a adoptat o lege care prevede rambursarea valorii taxelor vamale agenţilor economici transnistreni care vor realiza operaţiuni de export-import în baza certificatelor vamale moldoveneşti.
Măsurile moldo-ucrainene au fost primite cu multă iritare atît la Tiraspol, cît şi la Moscova. La 4 martie 2006 Ministerul rus de Externe a dat publicităţii un comunicat în care şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu impunerea “inopinată” a măsurilor de “înăsprire” a regimului de tranzit a mărfurilor transnistrene prin frontiera moldo-ucraineană. În comunicat se afirma că sub pretextul de restabilire a ordinii la frontieră, Ucraina şi Moldova exercită presiuni economice asupra Transnistriei pentru a o forţa pe aceasta să cedeze în probleme legate de reglementarea transnistreană. La 10 martie 2006 Duma de Stat a Rusiei a adoptat o declaraţie “Cu privire la încălcarea de către Ucraina a acordurilor cu privire la reglementarea transnistreană şi stabilirea unei blocade economice totale împotriva Transnistriei”. Invocînd drepturile celor “170,000 de conaţionali ruşi” care locuiesc în regiunea transnistreană, deputaţii ruşi îşi exprimau îngrijorarea în legătură cu situaţia tensionată creată în urma introducerii procedurilor vamale unificate moldo-ucrainene. Noile măsuri vamale au fost calificate drept “măsuri economice represive” faţă de Transnistria, intenţionate să o facă pe aceasta să accepte planul moldovenesc unilateral de reglementare transnistreană. Deputaţii ruşi au cerut anularea procedurilor vamale moldo-ucrainene şi revederea acestora. Atît comunicatul Ministerului de externe, cît şi declaraţia Dumei de Stat au invocat Memorandumul de la Moscova din 1997 care ar stabili dreptul Transnistriei la activitatea comercială externă de sine stătătoare. Autorităţile de la Chişinău au precizat în repetate rînduri că acest drept poate fi exercitat de către Transnistria doar în cîmpul constituţional şi în baza legislaţiei RM, ceea ce se şi încearcă a realiza prin unificarea procedurilor vamale moldo-ucrainene.
Autorităţile transnistrene au calificat măsurile moldo-ucrainene drept “blocadă economică” şi au acuzat Ucraina că a luat partea RM în conflict. Liderul transnistrean a ameninţat chiar că Transnistria se va retrage din procesul de reglementare transnistreană în răspuns la introducerea acestor măsuri. În acelaşi timp, departamentul ucrainean de grăniceri a declarat că nu a creat obstacole pentru tranzitul mărfurilor transnistrene peste frontiera moldo-ucraineană. “Problemele şi cozile de mijloace de transport care apar la punctele de trecere la frontiera cu Transnistria sînt create în mod artificial şi unilateral de către partea transnistreană”, se arata într-un comunicat de presă al departamentului ucrainean. Aceste afirmaţii au fost confirmate de către reprezentantul special al Ucrainei pentru reglementarea transnistreană, Dmitri Tkaci, care a declarat la 10 martie la Odesa că “Transnistria se ocupă cu autoblocada şi autoizolarea”. “Am vizitat punctele de trecere de pe porţiunea transnistreană a frontierei. Pot să spun cu încredere că nu există nici o blocadă. Din contra, Transnistria blochează ea însăşi trecerea transporturilor care merg în regiune”, a declarat Tkaci aducînd drept exemplu 10 camioane încărcate cu pulpe de găină aparţinînd firmei “Şerif”, pe care vama transnistreană nu le lase să intre în regiune după ce au trecut vama ucraineană. “Putem vorbi despre o autoblocadă. Transnistria vrea în acest fel să rupă toate acordurile, să creeze o isterie în jurul aşa-numitei blocade. Astfel, administraţia de la Tiraspol face presiuni asupra Kievului”, a mai declarat oficialul ucrainean. Preşedintele ucrainean Victor Iuşcenko a afirmat la 11 martie 2006 că poziţia Ucrainei referitor la situaţia de pe porţiunea transnistreană a frontierei moldo-ucrainene corespunde normelor internaţionale şi planului de reglementare transnistreană, sprijinit atît de partea moldovenească, cît şi de cea ucraineană. Preşedintelui ucrainean, procedurile vamale la frontiera moldo-ucraineană au fost introduse în vederea asigurării transparenţei modului de trecere a frontierei, iar misiunea UE de asistenţă la frontieră veghează ca acestea să corespundă normelor internaţionale.