Stabilirea imposibilităţii desfăşurării referendumului constituţional în ziua alegerilor parlamentare
Curtea Constituţională a constatat la 22 septembrie 2014 că iniţiativa de revizuire a Constituţiei prin referendum contravine, în ansamblul său, exigenţelor constituţionale privind limitele temporale ale revizuirii Constituţiei şi de validitate în sens formal a textelor supuse referendumului. La originea cauzei se află sesizarea depusă la Curtea Constituţională la 16 septembrie 2014 de un grup de 37 de deputaţi, prin care se solicită avizarea iniţiativei de revizuire a articolelor 78, 85, 89, 91 şi 135 din Constituţia Republicii Moldova prin referendum republican. Curtea a statuat că:
- pentru a fi constituţională, orice revizuire a Constituţiei, indiferent de motivele invocate şi de procedeul utilizat, trebuie să respecte termenul de 6 luni din momentul iniţierii şi pînă în momentul adoptării;
- acest termen de minimum 6 luni are drept scop protecţia Constituţiei, prin asigurarea unei perioade de dezbatere şi reflecţie suficiente în vederea formării unei opinii libere şi în cunoştinţă de cauză a decidenţilor;
- în partea ce ţine de calitatea textelor supuse referendumului, formularea chestiunilor supuse referendumului nu respectă exigenţele de validitate în sens formal a textelor supuse referendumului;
- iniţiativa de organizare a referendumului republican combină întrebarea generică şi textul legislativ, nefiind respectată unitatea de formă a textului supus referendumului;
- în aceeaşi întrebare se conţin două probleme: alegerea (1) şi demiterea (2) Preşedintelui Republicii Moldova. Astfel, prin formularea într-o singură întrebare, cetăţeanul este lipsit de posibilitatea de a răspunde diferenţiat la cele două chestiuni;
- divergenţe între textul întrebării şi textul legislativ propus spre aprobare. Spre deosebire de textul întrebării, care se referă la (1) alegere şi (2) demitere, textul legislativ modifică cinci articole din Constituţie şi conţine adiţional reglementări privind (3) suspendarea din funcţie.