Semnarea şi Ratificarea Acordului de Asociere Republica Moldova — UE
La 27 iunie 2014 Republica Moldova a semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. A doua zi, pe 28 iunie Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru ratificarea Acordului de Asociere între RM şi UE iar în data de 2 iulie 2014 Parlamentul a ratificat acordul cu majoritatea voturilor. Opoziţia parlamentară nu a participat la votare acuzînd guvernarea de trădare a intereselor ţării.
Amintim că la 12 ianuarie 2010, Republica Moldova şi Uniunea Europeană s-au angajat în negocierea unui document ambiţios — Acordul de Asociere — care să înlocuiască vechiul Acord de Parteneriat şi Cooperare. Paralel, autorităţile europene au negociat şi, la finele anului 2010, au definitivat cu Guvernul Republicii Moldova Planul de Acţiuni în domeniul liberalizării regimului de vize. Pînă la semnarea noului document juridic privind relaţiile UE cu Republica Moldova au rămas valabile priorităţile şi angajamentele de reformă necesare pentru a corespunde criteriilor politice de implementare a standardelor şi principiilor comunitare: drepturile omului; standardele democratice; o justiţie independentă şi eficientă; probitatea guvernării, capacităţi administrative şi combaterea corupţiei etc.
O parte a viitorului acord de asociere se referea la stabilirea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (ZLSAC), care urma să intre în vigoare conform formulării diplomatice europene — “atunci cînd vor fi întrunite condiţiile relevante”. Însă pînă la întrunirea acestor condiţii, părţile trebuiau să se angajeze în negocierile ZLSAC, acestea urmînd să înceapă “numai după ce Moldova va fi pregătită”, aşa cum se menţiona într-o altă declaraţie a instituţiilor europene. Pentru a pregăti Moldova pentru începerea negocierilor asupra ZLSAC, Uniunea Europeană a remis executivului moldovean un set de recomandări, care au fost transpuse în Hotărîrea Guvernului Nr. 1125 din 14 decembrie 2010 cu privire la aprobarea Planului de Acţiuni al Republicii Moldova privind implementarea Recomandărilor Uniunii Europene pentru instituirea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător între Republica Moldova şi Uniunea Europeană.
Planul de Acţiuni privind implementarea Recomandărilor UE a fost structurat în 13 domenii, ultimele măsuri planificate pentru implementare fiind pentru anul 2015. Unele dintre aceste domenii au inclus acţiuni care, în mod direct, aveau legătură cu accesul produselor moldoveneşti pe pieţele europene. Alte acţiuni planificate — cum ar fi dreptul societăţilor comerciale, climatul investiţional, dreptul proprietăţii intelectuale, achiziţiile publice, concurenţa, dezvoltarea durabilă — nu influenţau în mod direct competitivitatea produselor moldoveneşti, dar Republica Moldova s-a angajat totuşi să creeze nu o zonă de liber schimb ordinară, ci una aprofundată şi comprehensivă. Literalmente, aceasta înseamnă că părţile aspiră la o integrare economică care ar depăşi domeniul comercial, UE fiind interesată, prin companiile sale, să întîlnească în Moldova un climat de afaceri clar şi prietenos, asistat de o justiţie independentă şi competentă. Planul a servit în calitate de ghid pentru autorităţile moldoveneşti, acestea ambiţionîndu-se să-l implementeze eficient şi operativ. Cît de eficient şi operativ a fost implementat planul putem judeca după faptul că Republica Moldova a fost invitată la summit-ul UE de la Vilnius, care a avut loc pe 28–29 noiembrie 2013, să parafeze Acordul de Asociere, semnat pe 27 iunie 2014 şi ratificat cîteva zile mai tîrziu, pe 2 iulie.
Acordul de Asociere va intra în vigoare după data depunerii tuturor instrumentelor de ratificare. Ratificarea va fi efectuată, deopotrivă, de Republica Moldova şi de cele 28 de state membre ale UE, în conformitate cu procedurile naţionale. Pînă la încheierea tuturor procedurilor de ratificare şi intrare în vigoare a Acordului de Asociere, Republica Moldova şi UE au convenit să aplice prevederile acestuia, cu titlu provizoriu, imediat după primirea de către Depozitar a notificării UE şi Republicii Moldova privind finalizarea procedurilor necesare în acest scop. Se presupune că aplicarea provizorie a prevederilor Acordului de Asociere ar putea avea loc nu mai tîrziu de sfîrşitul anului 2014. Toate termenele prevăzute de Acordul de Asociere vor începe să curgă din data începerii aplicării, cu titlu provizoriu, a documentului. În perioada de aplicare provizorie, prevederile Acordului de Parteneriat şi Cooperare între UE, pe de o parte, şi Republica Moldova, pe de altă parte, intrat în vigoare pe 1 iulie 1998, vor continua să se aplice, în măsura în care nu vor fi acoperite de aplicarea provizorie a Acordului de Asociere, încheiat pe o perioadă nedeterminată. Fiecare Parte semnatară va avea dreptul să denunţe Acordul de Asociere printr-o notificare transmisă celeilalte Părţi, urmînd ca, după şase luni de la data primirii notificării în cauză, Acordul să înceteze să mai producă efecte.