Adoptarea Codului Educaţiei
La 17 iulie 2014 Parlamentul a aprobat în lectură finală Codul Educaţiei, cu votul a 55 de deputaţi. Autor al proiectului este Ministerul Educaţiei, care şi-a propus o nouă abordare a procesului de educaţie, menită să modernizeze sistemul de învăţămînt în contextul procesului de integrarea europeană a Republicii Moldova, în conformitate cu Procesul de la Bologna. În acest sens, Codul Educaţiei va contribui şi la implementarea Strategiei Educaţiei 2020, abordînd de o manieră consecventă problemele de acces, relevanţă şi calitate a educaţie. Printre elementele de bază inovatorii ale Codului educaţiei se numără:
- Asigurarea drepturilor şi garanţiilor sociale pentru cadrele didactice. Aceste drepturi includ dreptul la salariu de debut în activitatea didactică, egal cu salariul mediu pe economie prognozat, precum şi facilităţi pentru cadrele didactice care activează în mediul rural;
- Consolidarea autonomiei instituţiilor de învăţămînt, deopotrivă cu creşterea responsabilităţii publice a acestora, lucru realizabil prin crearea organelor colective de conducere şi administrare. Directorii şcolilor urmează să fie aleşi în bază de concurs, pentru cel mult două mandate cu durata de 5 ani fiecare, însă fără obligativitatea posedării studiilor pedagogice. Profesorii urmează să fie evaluaţi anual. Pentru învăţămîntul superior va fi creat un Consiliul de Dezvoltare Strategică şi Instituţională, iar la nivelul învăţămîntului general — Consiliul de Administraţie al instituţiei de învăţămînt;
- Modificarea sistemului de estimare şi notare a cunoştinţelor în învăţămîntul primar prin utilizarea descriptorilor. Notele vor fi substituite cu calificative: “excelent”, “foarte bine”, “bine”, “satisfăcător”, “nesatisfăcător”, “admis”, “respins”, acestea avînd menite să stimuleze elevii. În învăţămîntul universitar, sistemul de notare de zece puncte este înlocuit cu cel în baza literelor (A, B, C, D, E, FX, F), calificativele recomandate în Sistemul European de credite transferabile. Universităţile vor fi gradate pe categorii, în funcţie de nivelul studiilor pe care îl vor putea oferi;
- Extinderea duratei învăţămîntului obligatoriu pînă la vîrsta de 18 ani, începînd din 2018, va începe cu ciclul întîi preşcolar — grupa pregătitoare şi finalizează cu învăţămîntul liceal sau învăţămîntul profesional tehnic. Învăţămîntul pentru copiii şi elevii cu cerinţe educaţionale speciale va fi gratuit la toate etapele, se va organiza în instituţii de învăţămînt general, în instituţii de învăţămînt special sau prin învăţămînt la domiciliu. Printre obiective se numără formarea facultăţii de studiere pe parcursul întregii vieţi, dezvoltarea capacităţii de comunicare eficientă în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională, dintre care una este, în mod obligatoriu, limba engleză, formarea abilităţilor antreprenoriale;
- Constituirea structurilor noi de evaluare şi asigurare a calităţii studiilor pe diferite trepte — Inspectoratul Şcolar Naţional şi Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional.
Pentru aplicarea adecvată a Codului Educaţiei va fi nevoie de mijloace financiare adiţionale, cheltuielile publice pentru educaţie vor atinge ponderea de 7–8% din PIB. Doar extinderea duratei învăţămîntului obligatoriu va costa, potrivit estimărilor, în jur de 400 de milioane de lei anual, iar măsurile de susţinere a tinerilor specialişti vor necesita circa 61 de milioane de lei pe an.