Artur Reşetnicov
- Jurist
Deputat în Parlamentul Republicii Moldova - Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM)
- USM, Facultatea de Drept
- 11 noiembrie 1975, or. Ocniţa
- Căsătorit, are un copil
Indiferent de circumstanţele şi modalitatea cum a decurs campania electorală pentru alegerile başcanului, este important să respectăm votul, opţiunea cetăţenilor Republicii Moldova care locuiesc în autonomie şi sperăm că această alegere va contribui la consolidarea statalităţii Republicii Moldova şi la creşterea bunăstării locuitorilor din autonomie.
Respectarea opţiunilor alegătorilor este necesară, dar la fel de necesară este respectarea promisiunilor electorale ale partidelor. Aici este miezul problemei, întrucît Irina Vlah s-a rupt de PCRM exact înainte de intrarea în campania electorală pentru funcţia de Guvernator, acuzînd PCRM de trădarea intereselor alegătorilor. În acest sens, este salutar apelul unui reprezentant al PCRM-ului, acuzat de trădarea alegătorilor, la respectarea voinţei alegătorilor.
Sunt unele semnale că cei care în ultimii 5 ani de zile ne-au dus în Uniunea Europeană, în scurt timp ne vor duce în Uniunea Eurasiatică. Urmăriţi cu atenţie mişcările din politica moldovenească…
Artur Reşetnicov este ex-Director al Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS), deci este o persoană bine informată. Dacă domnia sa ne avertizează că aşa-zişii proeuropeni din PLDM şi PDM sunt pregătiţi să schimbe vectorul integraţionist în unul opus, atunci acest avertisment merită a fi luat în serios. Pe de altă parte, dl Reşetnicov ar trebui să se bucure de pe urma schimbării vectorului, fiindcă în acest caz, în cadrul coaliţiei camuflate PLDM-PDM-PCRM, anume PLDM şi PDM le va reveni rolul de giruetă politică şi PCRM, aşa cum se vehiculează.
Declaraţiile domnului Leancă, probabil, sunt influenţate de anumite emoţii şi dezamăgiri pe care le are dumnealui. (…) Respectiv, nu ştiu cînd domnul Leancă a fost mai sincer — atunci cînd a venit cu flori la monumentul lui Lenin, sau acum, cînd face astfel de speculaţii. Sunt declaraţii despre dezamăgirile pe care le are domnul Leancă în interiorul partidului, despre partid.
Domnul Reşetnicov ţinteşte bine în sinceritatea domnului Leancă pentru că el, alături de PCRM, au trecut cu brio testul de sinceritate în raport cu PLDM şi PDM. Pentru aceasta a fost nevoie de o “revoluţie de catifea” cu durata de peste cinci ani. Revoluţia în cauză a avut menirea să-i transforme pe foştii “uzurpatori ai puterii de stat”, care au “furat la 7 aprilie 2009 victoria electorală a PCRM prin lovitură de stat” în politicieni credibili, învestiţi la guvernare cu votul “opoziţie constructive” — PCRM. Toată sinceritatea dlui Reşetnicov şi a PCRM este condensată şi concentrată în acest constructivism.
Depunem eforturi ca săptămîna viitoare să înceapă a lucra Parlamentul. Noi nu am discutat repartizarea funcţiilor. Avem înţelegerea şi sper să fie respectată. Niciodată PCRM nu a pus accent pe funcţii.
Activitatea Parlamentului trebuie să fie deblocată, iar politicienii şi deputaţii trebuie să-şi reia activitatea. Dacă vor fi respectate înţelegerile de astăzi, Parlamentul va începe să lucreze în cîteva zile şi deputaţii vor putea să-şi realizeze promisiunile. PCRM a demonstrat mereu responsabilitate, în opinia noastră în cîteva zile Parlamentul ar putea să-şi reia activitatea.
Am găsit puncte comune pentru deblocarea situaţiei politice. Nu am discutat formarea de coaliţii sau partajarea funcţiilor. Mult depinde de colegii din PLDM şi PDM, care dacă vor pune în prim plan interesele ţării, vom putea forma într-un timp restrîns o guvernare în interesul ţării.
Aţi putea preciza clar, fără echivocuri, dacă PCRM îşi doreşte înlocuirea PL la formarea unei coaliţii de guvernare cu PLDM şi PDM?
Noi vom expune viziunile noastre, care sunt cunoscute. Pe noi ne îngrijorează faptul că societatea este divizată şi credem că datoria politicienilor este să dea exemplu de consolidare a societăţii, întărind independenţa, suveranitatea, neutralitatea statului (…) PCRM nu va începe dialogul cu PLDM şi PDM cu partajarea sau cu solicitarea de funcţii (…) PCRM este pregătit pentru dialog, pentru formarea cît mai urgentă a guvernării.
Aţi putea preciza clar, fără ocolişuri, dacă PCRM este pregătit să formeze o coaliţie de guvernare împreună cu PDM şi PLDM?
Parlamentul nu mai funcţionează de jumătate de an. Ţara intră în noul an fără buget. De fapt, nu e doar o criză politică, ci şi una social-economică.
Парламент не работает полгода. Страна вступает в новый год без бюджета. На самом деле, у нас не только политический кризис, но и социально-экономический кризис.
Întîrzierea adoptării bugetului de stat nu este o noutate pentru Moldova, bugetul fiind adoptat în mulţi ani cu întîrziere. Într-adevăr, bugetul trebuia adoptat de Parlament pînă la data de 5 decembrie (conform Legii 847/ 1996 privind sistemul bugetar si procesul bugetar), dar întîrzierea adoptării nu înseamnă neapărat criză. În cazul în care legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie, finanţarea cheltuielilor pentru anul curent se efectuează lunar în mărime de a douăsprezecea parte din suma cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar precedent. În această situaţie nu putem vorbi despre riscul unei crize social-economice la începutul anului 2015.
Nu mă voi mira dacă în viitorul apropiat autorităţile vor prinde extratereştri şi îi vor acuza de planificarea tulburărilor în ţară. Totul este simplu: partidele de guvernare vor să distragă atenţia electoratului de la astfel de probleme reale, cum sînt sărăcia, lipsa locurilor de muncă, preţurile înalte şi corupţia. În orice ţară democratică autorităţile prezintă un raport privind munca depusă, iar la noi totul este altfel, fie că ei zăresc unele forţe extremiste, fie că promit tulburări dacă vor pierde puterea.
După închiderea secţiilor de votare, prin metode tehnice, contemporane vom monitoriza rezultatele la fiecare secţie de vot în aşa fel ca voturile de la secţia respectivă, ajungînd la consiliul de circumscripţie raional sau CEC, să nu fie schimbat, denaturat, furat. Mecanismul exact, ca să nu-l speriem pe domnul Ciocan, va fi anunţat în ajunul campaniei electorale. Nu vom admite furtul sau minciuna electorală, dar să avem rezultatele mai devreme decît CEC. Cunoaşteţi situaţii cînd se defectau computerele. Cînd Urechean a fost ales de vreo două ori primar, cînd se trezeau dimineaţa, era majoritatea şi toţi ziceau că s-au defectat computerele. Ca să nu se defecteze computerele la CEC, la consilii, noi vom face lucrul acesta.
Lucrurile în PDM stau rău de tot. E un show ieftin cu aşa-zisele plecări din PCRM, care nici măcar nu sunt comunişti! Mergeţi pe drumul cel drept, democraţilor! Şi acest drum e pe lîngă Parlament.
Совсем плохи дела в ДПМ. Дешёвое шоу с так-называемым выходом из ПКРМ людей, которые даже не коммунисты! Правильной дорогой идёте демократы! И это дорога мимо Парламента!
Vă promitem că nu va fi o campanie liniştită. Va arde pămîntul sub picioarele dumneavoastră şi a celor de la guvernare. Această campanie este posibilitatea cetăţenilor să se pronunţe asupra guvernării voastre corupte timp de 5 ani. Vine 30 noiembrie, cînd cetăţenii vor zice NU unei guvernări corupte. Va trebui să întoarceţi tot ce aţi furat.
Poziţia care va fi fixată în buletinul de vot nu are nicio importanţă. Noi suntem siguri că oamenii vor face o alegere corectă, bine gîndită şi vor vota doar Partidul Comuniştilor… Noi vom fi întîi la data de 30 noiembrie, în urma alegerilor. Cifra 13 ne va aduce pe locul 1 la alegerile parlamentare.
Oamenii au speranţa în PCRM. Suntem primii azi care am depus pachetul de acte şi cu siguranţă vom fi primii şi pe 30 noiembrie, cînd vom cîştiga alegerile.
Credibilitatea sistemului judecătoresc a atins cel mai scăzut nivel din toată perioada de existenţă a Republicii Moldova, acesta fiind în continuă cădere. Reformele false anunţate, chipurile pentru a diminua corupţia (pe care tot ei au generat-o şi stimulat-o) în sistemul judecătoresc şi organele procuraturii, reprezintă nu altceva decît nişte noi mecanisme de aplicare a schemelor de spălare şi furt a banilor publici. Judecătoriile deservesc interesele politice ale partidelor. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii sunt numiţi pe criterii politice şi execută comenzi politice. Cetăţenii simpli nu mai pot găsi dreptatea, iar unii din ei chiar au ajuns să împartă camerele de detenţie cu infractorii recidivişti, doar pentru faptul că sunt în imposibilitatea de a procura poliţa de asigurare medicală. Totodată, criminalii care au încălcat Constituţia şi legislaţia, au furat statul şi poporul, sunt în libertate şi protejaţi de această justiţie.
Noi nu vedem din partea PCRM restricţii pentru formarea listelor sau accesul în anumite funcţii. În prim plan trebuie să existe criteriul de pregătire, profesionalism şi capacităţi, iar încercarea de a impune restricţii artificiale nu sunt corecte şi legale ori în aşa fel trebuie să asigurăm reprezentarea şi etniilor, reprezentarea şi anumitor vîrste. În acest fel vom ajunge pînă la absurd.
După întrevederea cu preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, preşedintele Vladimir Voronin a spus că fracţiunea PCRM în Parlament nu va vota ratificarea Acordului de Asociere şi a înaintat obiecţiile de conţinut, care precizează de ce nu suntem de acord cu acest acord. În mod colegial, noi, fracţiunea, nu vom vota pentru ratificare.
…
Orice acord se negociază şi se semnează în interesul ambelor părţi. Cu regret, acest acord a fost şi negociat, şi pregătit fără a lua în consideraţie interesele politice şi economice ale poporului Republicii Moldova. În aşa situaţie, cu aşa conţinut, noi, comuniştii în niciun caz nu vom vota.
Vladimir Voronin întotdeauna a fost consecvent şi în declaraţii, şi în acţiuni. Şi vreau să vă aduc aminte că chiar în primul mandat de preşedinte al Republicii Moldova, domnul Voronin a spus că Moldova trebuie să fie acolo unde este interesul cetăţenilor, al poporului republicii Moldova. Aceasta este foarte important.
Şi doi, sigur că în viziunea noastră, a comuniştilor, proiectul Uniunii Vamale, sau cum a fost reformulat acum o săptămînă ca Uniune Euroasiatică, este mai atractiv şi corespunde mai mult intereselor cetăţenilor Republicii Moldova. De aceea sigur că noi vom încerca să dovedim cetăţenilor Republicii Moldova perspectiva unor avantaje economice ale aflării în Uniunea Euroasiatică.
…persoanele menţionate [Tkaciuk, Petrenco, Muntean] au fost revocate din unele funcţii de conducere, deci nu e vorba de “curăţenie”. Ca orice partid puternic, cum e şi PCRM, înainte de perioada electorală, înainte de alegerile anunţate pentru 30 noiembrie anul curent fortificăm potenţialul, inclusiv uman, pentru a intra în forţă în campania electorală. Astfel de remanieri în conducerea partidului au avut loc şi în anul 2005, şi în 2009, şi în 2010. Adică, partidul este un organism viu, dar trebuie să fie capabil să răspundă şi provocărilor, şi sarcinilor care sunt. Iar pentru noi este important în următoarele alegeri să reuşim să facem faţă provocărilor, dar şi să cîştigăm aceste alegeri.
Nu vi se pare grav că remanierile la care vă referiţi sunt însoţite de acuzaţii precum că PCRM a devenit victimă a unui atac raider a oligarhului Plahotniuc?
Speraţi la o victorie relativă sau la una absolută?
Orice comentariu la acest subiect [Antifa] ar fi periculos pentru că am intra în anumite speculaţii. Da, s-a încercat de a se întreprinde anumite măsuri şi ar fi existat pericolul ca unele acţiuni să fie asociate cu PCRM. Şi am considerat că nu este corect. Mă întorc la ceea ce v-am spus anterior: este important ca să venim şi ca mesaj, şi ca acţiuni ale Partidului Comuniştilor, pentru ca Republica Moldova şi poporul să aibă pace şi stabilitate aici la noi.
Nu s-a întîmplat nimic extraordinar. Plenara CC al Partidului Comuniştilor i-a exclus din Comitetul Executiv pe Iurie Muntean, Grigore Petrenco şi Marc Tkaciuk. Ultimii doi, de asemenea, au fost excluşi din Comitetul Central al partidului […] Vreau să amintesc că şi în campaniile electorale din 2005, 2009 şi 2010 partidul s-a înnoit, s-a întărit. Nici actuala campanie nu este o excepţie. Da, există unele divergenţe între membrii partidului în unele probleme şi viziuni asupra situaţiei create şi asupra metodelor de lucru, au fost admise unele neajunsuri şi eşecuri în activitatea aceluiaşi Tkaciuk. E normal, la fel ca şi faptul că partidul îşi întăreşte forţele în ajunul luptei dificile pentru putere.
Nu vi se pare că în ajunul alegerilor partidul se destramă şi nu se întăreşte, precum afirmaţi?
Pedepsele aplicate celor trei în ajunul alegerilor au menirea să le diminueze influenţa asupra întocmirii listei de candidaţi sau chiar să-i excludă din aceasta?
Partidul Comuniştilor propune să fie introdusă ideea judecătoriilor populare, ceea ce înseamnă alegerea judecătorilor de întreg poporul, inclusiv şi pe cei ai Curţii Constituţionale. În cazul încălcării jurămîntului sau a Constituţiei, ei să fie revocaţi din funcţii înainte de încheierea mandatului. Deputaţii ar trebui să poarte răspundere personală în faţa alegătorilor. În cazul trădării alegătorului, acestora trebuie să le fie retras mandatul înainte de încheierea lui. Pentru a le creşte responsabilitatea, este nevoie de elaborarea unui mecanism de revocare a mandatelor şi ale consilierilor de toate nivelurile.
Партия коммунистов предлагает внедрить идею народных судов, что означает всенародное избрание судей, в том числе и Конституционного суда. В случае нарушения присяги или конституции подлежат досрочному отзыву. Депутаты должны нести ответственность перед избирателем. В случае же предательства избирателя, у них должны досрочно отзывать мандат. Для повышения ответственности нужно разработать механизм отзыва мандата и у советников всех уровней.
Realizarea ideilor la care vă referiţi presupune modificarea Constituţiei, cum aveţi de gînd să faceţi acest lucru, ori aţi intrat deja în campania electorală şi faceţi declaraţii gratuite?
Cred că unica şansă pentru rezolvarea acestei situaţii este dialogul, altă alternativă în viziunea noastră nu există. Cu regret astfel de dialoguri urmau să aibă loc la nivelul puterii centrale cu participarea Comratului încă anul trecut. Din cauza lipsei unui astfel de dialog, nu au avut loc consultări. Trebuia să se comunice cu cetăţenii şi înainte de parafarea Acordului de Asociere cu UE.
…
Este dreptul oamenilor de a se expune asupra politicii externe. Nu înţelegem de ce guvernarea se teme să asculte propriul popor. În unele ţări europene se organizează zeci de referendumuri. În viziunea noastră, ceea ce face actuala guvernare este o crimă împotriva propriului popor. Este un drept natural al locuitorilor din Găgăuzia să desfăşoare aceste referendumuri.
…
Noi în Adunarea Populară a Găgăuziei nu avem majoritatea. Acolo însă unanim s-a votat pentru aceste referendumuri. Da, noi, comuniştii, susţinem ,vrem astfel de referendum şi în alte localităţi. Chişinăul, înloc să poarte dialog, intentează dosare penale pe numele deputaţilor găgăuzi. În anii 89–92 tot prin intentarea dosarelor penale împotriva celor de la Tiraspol au provocat vărsare de sînge.
…
Guvernarea s-a purtat în raport cu U.T.A. Găgăuzia ca un elefant în magazinul cu porţelan. Aceasta a scos tunurile şi se ascunde după procuratură şi instanţa de judecată. Dacă se va purta în continuare aşa, este pericolul ca Moldova să se întoarcă la ceea ce a fost în anii 90 pe Nistru.
…
Este necesar ca guvernarea să coboare din cer şi să se ocupă de interesele cetăţenilor, să nu-i fie frică de a consulta poporul. Mecanismul cu promisiuni, dar şi cu intentarea dosarelor nu este eficient, oamenii vor să se expună.
Este o tensionare artificială a situaţiei din cauza unei guvernări proaste de la Chişinău. Atunci cînd Chişinăul a determinat politica externă a ţării, trebuia consultată opinia cetăţenilor, inclusiv a autonomiei. Oficialii de la Chişinău au devenit vasali ai Occidentului.
Preşedintele unui stat nu trebuie sa apară cu astfel de declaraţii. Cum îşi permite el să spună ca după ce România a aderat la NATO şi UE, unirea cu Republica Moldova este următorul scop al României. Este o declaraţie de distrugere a statalităţii.
…
Domnul Timofti în loc sa menţină teritoriul şi să ceară explicaţii de la Băsescu, el se cuprinde şi intră în hora unirii cu el.
Aţi promis că revoluţia de catifea va înlătura această guvernare, de ce vă indignaţi?
Pe dumneavoastră personal, dar şi partidul pe care îl reprezentaţi, vă bucură sau vă întristează declaraţia Preşedintelui Băsescu?
Dacă vă uitaţi pe agenda primăriei o să vedeţi că toate sîmbetele şi duminicile sunt ocupate formal cu un an înainte. Din cîte cunosc eu, nici o formaţiune politică nu a preconizat pentru data de 23 (noiembrie 2013) manifestări de aşa amploare ca ale noastre. Noi organizăm aceste manifestaţii la îndemnul societăţii civile, vor fi proteste paşnice.
Ne-am adunat aici (în preajma sediului Procuraturii Generale) pentru a cere Procuraturii să întreprindă acţiuni concrete. Dacă nu vor fi cercetate ilegalităţile comise în cazul Băncii de Economii, după viitoarele alegeri la guvernare va veni o altă forţă, care îi va înlocui.
De ce nu v-aţi bucura că Procuratura nu începe cercetarea penală, doar sunteţi încrezători că acest lucru vă v-a aduce la putere?
…documentul ascunde instituirea frontierei pe Nistru şi divizarea ţării. Se propune instalarea punctelor de filtrare, de migraţie. Nu este altceva decît conturarea ascunsă a frontierei pe Nistru, se urmăreşte divizarea Moldovei pe Nistru. Este alarmant, documentul nu a fost nici măcar avizat la Comisia permanentă de securitate.
N.R.: Dezbaterile au avut loc pe marginea proiectului de lege propus de Guvern, care presupunea introducerea amenzilor pentru cetăţenii care intră în Moldova prin regiunea transnistreană, precum şi pentru locuitorii din raioanele de Est ale ţării care nu deţin cetăţenie moldovenească, şi nu-şi înregistrează şederea pe teritoriul Republicii Moldova.
Moldova este un stat neutru şi nu participă la coaliţii politico-militare. Ministrul Războiului, Marinuţa încearcă să camufleze prin acorduri bilaterale, cică similare, care însă nu au aceeaşi valoare, au fost acorduri interministeriale. Acordul actual, contravine Constituţiei, pentru că România este membru al NATO, iar Moldova, conform art. 11 din Constituţie este stat neutru, acest lucru presupune abţinere.
…
…textul documentului nu precizează termenul aflării militarilor din România, în cadrul aşa ziselor exerciţii şi aplicaţii militare […] În raport figurează gestionarea crizelor, aflarea regimentelor pe o perioadă nedeterminată, care este interesul naţional al Republicii Moldova în acest caz? Mai ales cînd avem un conflict îngheţat în stînga Nistrului.
N.R. Omega: Parlamentul a examinat pe 27 iunie ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României privind cooperarea în domeniul militar, semnat anterior de Miniştrii Apărării din Moldova şi România. Raportului privind ratificarea Acordului dintre Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul României privind cooperarea în domeniul militar, prezentat de Ministrul Apărării, Vitalie Marinuţa.
…doar prin intermediul negocierilor paşnice poate fi reglementat conflictul transnistrean. Am reuşit să oprim escaladarea crizei. Documentul vine să apere drepturile cetăţenilor de pe ambele maluri ale Nistrului. Noi am menţionat necesitatea excluderii oricărei bariere de tip frontier-administrativ care a fost şi care poate fi instalată pe teritoriul RM.