Irina Vlah
- Jurist, doctor în drept
Deputat în Parlamentul Republicii Moldova - Universitatea de Stat din Comrat, Facultatea de Drept
- 26 februarie 1974, or. Comrat
Pentru a putea realiza programul meu electoral, trebuie să am un dialog constructiv cu autorităţile puterii centrale. Acest Guvern are două luni, nu mi se pare corect să dau o notă. Actualii miniştri sunt viitorii mei colegi cu care eu urmează să lucrez. Da, viziunile noastre sunt diferite, nu sunt de acord cu activitatea unor miniştri, cu un şir de viziuni de dezvoltare ale acestora, dar pentru a realiza unele proiecte în regiunea găgăuză fără un dialog constructiv autorităţile de la Chişinău, fără susţinerea Guvernului, nu voi putea. (…) În scurt timp voi deveni membru al Guvernului şi voi începe a realiza proiecte concrete pentru locuitorii Găgăuziei. Astăzi pentru mine este important să realizez acele acţiuni pe care le-am promis alegătorilor.
Irina Vlah are încă calitatea de deputat al Parlamentului Republicii Moldova, pînă la învestirea sa în calitate de guvernator al Găgăuziei. Aceasta a refuzat să susţină moţiune de cenzură a PSRM. Fracţiunea PSRM mai avea nevoie de o singură semnătură pentru atingerea pragului de ¼ din numărul deputaţilor din Parlament în vederea iniţierii moţiunii de cenzură. Evident, încă deputatul, Irina Vlah, era persoana cea mai potrivită pentru a suplini lipsa singurii semnături pentru iniţierea moţiunii de cenzură împotriva guvernului “euro-integratorilor ghidaţi de comisarii de la Brussels”. Cu toate aceste, Irina Vlah a găsit explicaţii pentru a nu semna moţiunea de cenzură, iar liderul PSRM, Igor Dodon, a fost înţelegător în privinţa explicaţiilor respective. Aşa se face politica în Republica Moldova, important fiind că alegătorii găgăuzi s-au convins de intenţiile sincere ale Irinei Vlah şi Igor Dodon de a lupta împotriva “euro-integratorilor” pentru a aduce Republica Moldova mai aproape de Rusia.
Sunt un politician pro-rus şi reprezint interesele poporului găgăuz, care în marea majoritate este pro-rus. Dar mă voi strădui să am o relaţie constructivă cu puterea de la Chişinău. În calitate de membru al Guvernului, mă voi strădui ca problema găgăuză să fie inclusă mai des în agendă. Politicieni, Guvernul de la Chişinău fac o mare greşeală că nu acordă atenţia cuvenită autonomiei găgăuze.
Guvernatorul nou-ales, Irina Vlah, manifestă un comportament standard — simpatie şi dragoste faţă de Rusia, pretenţii şi nemulţumiri faţă de autorităţile centrale ale Republicii Moldova, cereri de suport financiar şi granturi pentru dezvoltarea sociale faţă de UE.
Instituţiile de stat ale RM nu sunt politizate doar astăzi. În 2010, în cea mai mare parte din ministere se făceau angajări doar după criteriul de partid. Acum instituţiile de drept sunt partajate de partide şi reprezintă interesele unui sau altui partid. (…) Din cîte ştiu eu, [anterior] nu erau politizate. Mulţi dintre membrii cabinetului de miniştri nici nu erau membri ai PCRM.
În perioada guvernării PCRM, partidul acesta domina absolut scena politică, de aceea, controlul politic era asigurat nelimitat asupra tuturor instituţiilor şi funcţiilor publice. Dacă ar fi fost altfel, atunci cu certitudine nu ar fi avut loc evenimentul din 7 aprilie 2009. Apoi, cei care au politizat instituţiile şi funcţiile de interes public deosebit din Republica Moldova după trecerea în 2009 a PCRM în opoziţie sunt exponenţii expliciţi şi impliciţi de vîrf ai PCRM — Marian Lupu şi Vlad Plahotniuc. Şi nou-alesul guvernator al Găgăuziei, Irina Vlah, este ram din acelaşi trunchi al PCRM, precum este şi susţinătorul ei principal — Igor Dodon, lider al PSRM.
Da, Moldova este un stat capturat. Da, Plahotniuc este problema Republicii Moldova, pentru că totul este controlat de un singur om, care a pus mîna pe toate structurile puterii.
Pledînd pentru relaţii de cooperarea între Comrat şi Chişinău, de fapt, guvernatorul nou-ales al Găgăuziei pledează, implicit, pentru relaţii de cooperarea cu cel care ţine în frîie “toate structurile puterii”. Nu este clar dacă doamna Irina Vlah intenţionează să depună eforturi pentru soluţionarea principalei probleme a Republicii Moldova.
Am decis că inaugurarea, care va avea loc la 15 aprilie, nu se va mai face într-un cerc restrîns, ci în Piaţa Biruinţei din centrul Comratului, pentru ca să poată asista toţi doritorii. Am invitat întreg cabinetul de miniştri, deputaţii, conducerea Parlamentului, dar şi pe şeful statului. Preşedintele Nicolae Timofti n-a vizitat niciodată autonomia găgăuză. Unii găgăuzi nu cunosc nici numele preşedintelui, dar nu încă să cunoască cum arată. Aşa că ceremonia de inaugurare a başcanului va fi o ocazie potrivită pentru poporul găgăuz să se întîlnească cu preşedintele.
Rusia reprezintă un centru de atracţie pentru elita din Găgăuzia. Spre deosebire de Republica Moldova, Rusia este o federaţie cu un statut formal al subiecţilor superior autonomiilor de statele unitare. Cu toate acestea, preşedintele Rusiei nu obişnuieşte să participe la inaugurarea intrării în exerciţiul funcţiei a guvernatorilor. Întrebarea este de ce ar face asta preşedintele Republicii Moldova şi care ar fi atribuţiile lui la învestirea guvernatorului Găgăuziei?
Noi avem anumite dificultăţi. Trebuie să deschidem grădiniţe în care să se predea limba găgăuză şi în şcoli, la fel, trebuie să fie o atitudine mai serioasă faţă de studierea limbii materne. La fel, este important ca locuitorilor din autonomie să le fie create condiţiile necesare pentru a studia şi limba de stat, deoarece noi trăim în Moldova şi vrem să fim implicaţi în toate procesele politice. (…) Ar fi bine dacă prin lege, producătorilor noştri le vor fi oferite anumite facilităţi fiscale la exportul mărfurilor peste hotare.
Potrivit legii privind statutul special al Găgăuziei, adoptată acum 20 de ani, existenţa autonomiei găgăuze a urmărit principala sarcină: “satisfacerea necesităţilor naţionale şi păstrării identităţii naţionale a găgăuzilor, dezvoltării lor plenare şi multilaterale, prosperării limbii şi culturii naţionale, asigurării sinestătorniciei politice şi economice”. Actualmente descoperim că limba maternă a găgăuzilor a fost ignorată de autorităţile regionale, la fel ca şi limba oficială a Republicii Moldova, care ar fi deschis cale concetăţenilor găgăuzi de a ocupa funcţii cheie în stat. În privinţa cerinţelor guvernatorului nou-ales, Irina Vlah, de a oferi prin lege facilităţi fiscale pentru producătorii regionali la export, am putea spune că este de mirarea că un jurist de profesie cere ca agenţii economici din autonomia găgăuză şi de pe restul teritoriul Republica Moldova să fie trataţi diferenţiat la impozitare.
Ieri în Găgăuzia au avut loc trei premiere. Este vorba despre faptul că după 20 de ani de existenţă a autonomiei găgăuze pentru prima oară un candidat la funcţia de Guvernator a fost ales din primul tur de scrutin. A doua premieră este că pentru prima oară a fost aleasă o femeie. Şi este vorba că pentru prima oară a fost ales un candidat din Comrat. Cred că aceasta se va reflecta pozitiv asupra muncii noastre. Sînt încrezătoare că munca noastră va fi îndreptată doar spre lucruri pozitive, spre dialog şi schimbări în bine.
Вчера в Гагаузии состоялись три премьеры. Речь идет о том, что за 20 лет существования Гагаузской автономии, кандидат в башканы выиграл с первого тура. Вторая премьера — за эти 20 лет впервые была избрана женщина. И речь идет о том, что впервые за эти 20 лет башкан автономии из города Комрат. Я думаю, что это позитивно отразится на нашей работе. Я уверена в том, что наша работа будет направлена только на позитив, на диалог и на хорошие преобразования.
De fapt, a existat o singură premieră, iar ceea ce invocă Guvernatorul nou ales, Irina Vlah, sunt consecinţe, unele pur întîmplătoare. Premiera adevărată ţine de intervenţia masivă, fără precedent a Federaţiei Ruse în nişte alegere regionale din Republica Moldova. În acest context, cunoscutul deputat al Adunării Parlamentare a Găgăuziei, Ivan Burgudji, a menţionat că oricine în locul Irinei Vlah, chiar şi păpuşa Barby, ar fi învins dacă s-ar fi bucurat de intensitatea suportului pe care i l-a acordat Federaţia Rusă.
Vă asigur că voi lucra în aceiaşi măsură pentru toţi cetăţenii din UTA Găgăuzia, nu doar pentru cei care m-au votat. (…) Sînt foarte fericită că cetăţenii din Găgăuzia au votat pentru linişte, stabilitate în regiune, dezvoltare economică, deschiderea noilor afaceri, locuri noi de muncă. Îi mulţumesc mult echipei care m-a ajutat, mulţumesc tuturor cetăţenilor care m-au votat. Mă adresez aparte către acei cetăţeni care nu au votat pentru mine. Vreau să-i asigur că voi fi Başcan pentru toţi cetăţenii în egală măsură. (…) Avem planuri grandioase, sîntem dispuşi ca toate promisiunile făcute în campanie să fie îndeplinite. Ne vom întîlni cu Adunarea Populară din Găgăuzia pentru a discuta conlucrarea noastră de mai departe spre binele cetăţenilor. Sînt pregătită pentru a avea o colaborare cu conducerea de la Chişinău şi tot în interesele cetăţenilor noştri.
Colaborarea Guvernatorului nou ales, Irina Vlah, cu guvernarea “euro-integratorilor” este o necesitate. Este foarte important ca Irina Vlah să nu admită realizarea “intenţiei Chişinăului de a limita sfera de utilizarea a limbii găgăuze”. De exemplu, la recentele alegeri, buletinele de vot în limba găgăuză au fost tipărite în proporţie de doar 1%. Această realizare a autonomiei găgăuze din ultimii 20 nu trebuie compromisă în nici un caz.
Faptul că găgăuzii sunt pro-ruşi nu este un secret pentru nimeni. La fel, nu e secret faptul că la referendumul (considerat ilegal de către Chişinău — n.r.) din 2 februarie 2014 aproape 98% din găgăuzi s-au pronunţat pentru aderarea la Uniunea Vamală. Este vorba de nişte interese strategice. Să nu uităm că Autonomia Găgăuză este o regiune agrară care trebuie să-şi exporte produsele. Marfa noastră nu prezintă interes pentru UE. În schimb, este apreciată în Rusia. Şi preţul care ni se oferă este bun. Am reuşit să convingem Rusia să-şi redeschidă piaţa pentru merele noastre. Acum negociem redeschiderea pieţei ruse pentru strugurii, piersicile şi conservele noastre. Moscova vrea să discute cu noi, iar Chişinăul ne ignoră şi ne taie finanţarea pentru că nu oferim voturi partidelor care se află acolo la putere. Nici măcar nu vin să vadă cum trăim. Oamenii de aici simt această nepăsare. Noi toţi vrem relaţii bune cu Chişinăul. Viitorul nostru este doar în componenţa Republicii Moldova. Vrem ca demnitarii de la Chişinău să ne viziteze mai des, să vadă care sunt problemele regiunii. Găgăuzii vor dialog! Poate 2% din populaţia regiunii are viziuni mai radicale, dar majoritatea îşi doreşte relaţii bune cu Chişinăul.
Pentru ca relaţiile dintre Comrat şi Chişinău să fie bune este suficienta ca găgăuzii pro-ruşi să convingă autorităţile prietenoase ale Rusiei să nu ridice embargouri politice împotriva Republicii Moldova. Doar nu autorităţile moldovene refuză să exporte bunuri pe piaţa rusă. Mai mult, aceste embargouri limitează posibilitatea realizării în Republica Moldova a “democraţiei suverane”, după modelul Rusiei.
În primul rînd, eu nu am un proiect politic. Nu mă interesează aranjamentele politice dintre Chişinău şi Comrat. Mă interesează în primul rînd dezvoltarea economică a regiunii. Sunt gata să-i propun Chişinăului stabilitate în sudul ţării în schimbul deschiderii faţă de Autonomia Găgăuză. Vrem să se ţină cont de noi la elaborarea bugetului ţării, la implementarea anumitor proiecte de dezvoltare, la elaborarea Fondului de Dezvoltare Regională. Vrem să fim puşi pe picior de egalitate cu alte raioane ale ţării.
Este demn de remarcat că pe nou alesul Guvernator al Găgăuziei, Irina Vlah, n-o interesează aranjamentele politice dintre Chişinău şi Comrat. Întreaga sa campaniei electorală a fost geopolitică, relaţiile dintre Găgăuzia şi Rusia fiind declarate ca fiind strategice, iar pentru Chişinău nu există loc în aceste aranjamente. Şi aceasta în condiţiile în care Irina Vlah recunoaşte că 70% din bugetul autonomiei este alcătuit din banii centrului. În ultimii cîţiva ani UE a oferit 5 milioane euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii sociale din Găgăuzia şi oricum aliatul strategic rămîne Rusia, despre contribuţia căreia Irina Vlah şi oficialii de la Comrat preferă să nu spună nimic. Nu poate fi nimic negativ în relaţiile strategice cu Rusia, dar asta ar fi adevărat dacă Rusia nu ar folosi embargouri comerciale, motivate politic, împotriva Republicii Moldova, deci şi împotriva Găgăuziei.
Există un astfel de punct în programul meu electoral [referitor la federalizarea Republicii Moldova]. Dar nu are rost să punem acum în discuţie această chestiune, deoarece nu există condiţii pentru implementarea unei astfel de iniţiative. Actuala majoritate din Parlamentul de la Chişinău nu acceptă o astfel de idee. Eu sunt realistă şi nu-mi place să împart lozinci aiurea.
Dacă după accederea în funcţia de Guvernator nu are rost să pedalaţi problema federalizării Republicii Moldova, atunci de ce aceasta a fost folosită în campania electorală? Oare astfel de trucuri electorale contribuie la consolidarea relaţiilor dintre Comrat şi Chişinău, aşa cum se pretinde că se doreşte? Probabil, acesta este tributul plătit pentru susţinerea PSRM-ului, care la rîndul său are de plătit tribut pentru “a nu dezamăgi Kremlinul, care a investita atîta încredere” în PSRM şi Irina Vlah.
E problema acestui partid [PCRM] că îl are pe Voronin. Pe mine Voronin nu mă mai interesează. Şi nici partidul lui.
De la înălţimea funcţiei de Guvernator al Găgăuziei şi membru din oficiu al Guvernului Republicii Moldova pentru următorii patru ani PCRM şi liderul acestuia nu mai prezintă nici un interes pentru Irina Vlah. Şi acesta după patru mandate parlamentare oferite Irinei Vlah datorită includerii pe lista PCRM. Aşa e în politică, deşi se poate şi altfel.
Îmi doresc în primul rînd ca relaţiile cu Adunarea Populară (parlamentul local) de la Comrat să fie foarte bune din start. Trebuie să lucrăm la unison pentru binele regiunii. Îmi doresc relaţii foarte bune cu Consiliul Înţelepţilor. Acest consiliu este foarte apreciat aici — are reprezentanţi în toate localităţile, oameni respectaţi. Voi consulta des acest consiliu. De asemenea, îmi propun să adun toţi foştii başcani ai Găgăuziei şi pe foştii conducători ai Adunării Populare, pe primul preşedinte al “Republicii găgăuze”, pe preşedintele Consiliului Suprem, pentru a mă consulta cu ei în privinţa mai multor probleme. Aducîndu-i pe toţi la o masă de dialog, sper să reuşesc să coagulez societatea, pentru că în ultimul timp am fost divizaţi. Vinovat de această divizare este Partidul Democrat din Moldova care l-a sprijinit pe contracandidatul meu Nicolae Dudoglo şi care ne-a împărţit în “ai noştri” şi “ai lor”, în “democrat” şi “nedemocrat”. S-au exercitat presiuni asupra oamenilor — dacă nu aderau la partid, rămîneau fără serviciu. Aceste implicaţii au fost dăunătoare. (…) Cel mai mult îmi doresc să fie pace şi îmi doresc relaţii bune cu Chişinăul şi cu partenerii noştri din Turcia.
Caracteristica dată Partidului Democrat şi influenţei negative a acestuia este acceptabilă. Totuşi, revolta celorlalţi candidaţi la funcţia de Guvernator a fost oarecum justificată. De exemplu, mulţi dintre ai s-au întrebat pe ce criterii autorităţile Federaţiei Ruse au identificat cel mai pro-rusesc candidat, Irina Vlah, din 10 candidaţi declaraţi pro-ruşi? Supărarea vine de la faptul că nu au existat astfel de criterii, dar a existat funcţia de intermediere a liderului PSRM, Igor Dodon. Însă cei nouă candidaţi ce nu s-au învrednicit de suportul Rusie îşi amintesc despre faptul că Irina Vlah, alături de întreaga fracţiune a PCRM. Îl condamna pe Igor Dodon şi grupul socialiştilor de faptul că l-a votat un preşedintele unionist, Nicolae Timofti, salvînd “euro-unioniştii” de alegeri parlamentare anticipate, care s-ar fi soldat cu un colaps pentru aceştia.
Dacă vorbim de educaţie de calitate, despre lupta cu corupţia şi supremaţia legii — acestea sunt lucruri pe care noi le acceptăm. Dar dacă reforme europene înseamnă închiderea şcolilor sub lozinca optimizării sau somaţii de a studia “Istoria Românilor” în loc de “Istoria Moldovei” — eu nu înţeleg astfel de abordări în raport cu populaţia din UTA “Gagauz-Yeri”. Eu pledez pentru statalitatea Republicii Moldova. Iar atunci cînd anumiţi comisari europeni se implică în chestiuni sensibile pentru noi — aceasta ne deranjează.
Uniunea Europeană nu a impus niciodată optimizarea reţelei de şcoli, cu atît mai mult UE nu s-a implicat în impunerea curriculum-ului şcolar, a obiectelor de studiu. Reforma în desfăşurarea a învăţămîntului nici nu este finanţată din resurse europene. Precum Chişinăul este acuzat gratuit de Irina Vlah că ar intenţiona să limiteze aria de utilizarea a limbii găgăuze, la fel şi UE este acuzată pe nedrept că s-ar implica în curriculum şcolar din Republica Moldova.
Pe durata acestei campanii electorale am avut întîlniri cu preşedintele Dumei de Stat a Rusiei, Serghei Narîşkin, cu preşedintele Sovietului Federaţiei, Valentina Marvienko, preşedintele forului legislativ, Farid Muhametşin. Noi ne-am asigurat suportul Federaţiei Ruse şi împreună vom îmbunătăţi viaţa în Găgăuzia. (…) Actualmente lucrăm cu Serviciul Federal pentru Migraţie (SFM) pentru a înlătura interdicţiile împotriva cetăţenilor noştri. Aproximativ o sută de concetăţeni de-ai noştri pot intersecta liniştit hotarul Rusiei. Dar scopul nostru nu ţine doar de situaţia migranţilor, ci şi de deschiderea în regiune a unor întreprinderi noi. Împreună cu investitorii din regiunea Moscovei vor fi deschise 11 întreprinderi noi.
На протяжении этой предвыборной кампании у нас были встречи с председателем Госдумы России Сергеем Нарышкиным, руководителем Совета Федерации Валентиной Матвиенко, главой законодательного собрания Фаридом Мухаметшиным. Мы заручились поддержкой Российской Федерации, и вместе мы будем улучшать жизнь в Гагаузии.(…) На данном этапе мы работаем с ФМС по снятию депортов с наших граждан. Около сотни человек могут спокойно пересекать границу России. Но наша цель не только улучшать положение мигрантов, а открытие в регионе новых предприятий. Совместно с инвесторами из Московской области в Гагаузии будут открыты 11 новых предприятий.
Iarăşi, nu este clar statutul Irinei Vlah în negocierile cu Serviciul Federal pentru Migraţie (SFM) din Federaţia Rusă, precum nu este clar cum adoptă decizii respectiva instituţie — pornind de la cauze obiective, sau în dependenţă de preferinţele subiective, legate de numele unui demnitar sau altul din regiunea găgăuză a Republicii Moldova? Mai e de menţionat că în forfota propagandistică, Irina Vlah, distorsionează informaţia, prezentîndu-l pe ambasadorul Rusiei la Chişinău, Farid Muhametşin, drept preşedinte al forului legislative al Rusiei. Aşa e mai solid.
Miercuri, pe 18 martie, trebuia să venim în Copceac împreună cu campioana mondială la patinaj artistic, deputatul Dumei de Stat al Rusiei, Irina Rodnina. Însă chiar în ajunul sosirii acesteia la Chişinău pe neprins de veste a fost închis patinoarul unde trebuia sa aibă loc o prezentare. În plus, autorităţile Comratului ne-au refuzat accesul în localul Casei de Cultură pentru întîlnire. De aceea am decis s-o invităm pe Irina Rodnina în Copceac după 22 martie.
В среду, 18 марта, мы должны были приехать в Копчак с чемпионкой мира по фигурному катанию, депутатом Госдумы России Ириной Родниной. Однако перед ее приездом срочно был закрыт каток в Кишиневе, где она должны была показать мастер-класс. Кроме того, власти Комрата отказали нам в предоставлении зала Дома культуры. Поэтому мы решили пригласить Ирину Роднину в Копчак после 22 марта.
Dacă Irina Rodnina intenţiona să vină la Copceac, care este atunci legătura cu patinoarul din Chişinău? Sau scopul declaraţiei este legat de căutarea unui pretext pentru învinuirea Chişinăului? Poate adevărata problemă ţine de sponsorul vizitei Irinei Rodnina la Copceac. Totuşi, opinia publică trebuie să rămînă în aşteptarea vizitei vedetei ruse după 22 martie.
În cadrul unei emisiuni televizate, un politician de la Chişinău se revolta că aş purta o eşarfă în culorile drapelului rus. De fapt, sunt culorile drapelului nostru găgăuz. De aceea am decis să le repartizăm locuitorilor autonomiei brăţări în culorile drapelului găgăuz. Acum 20 de ani părinţii noştri au făcut un act de eroism, obţinînd crearea autonomiei în Găgăuzia. Noi trebuie să ne mîndrim de acest fapt. Scopul nostru este ca culorile drapelului nostru să fie cunoscute departe după hotarele Republicii Moldova.
Один из кишиневских политиков, выступая на телевидении, возмутился тем, что я ношу шарфик с цветами российского флага. На самом деле, это цвета нашего гагаузского знамени. Поэтому мы решили подарить жителям автономии браслеты с цветами гагаузского флага. (…) 20 лет назад наши отцы сделали подвиг, и добились создания Гагаузской автономии. Мы должны этим гордиться. Наша цель — чтобы цвета нашего флага знали далеко за пределами Республики Молдова.
Este un mare păcat că politicieni de la Chişinău nici măcar nu ştiu care sunt culorile drapelului găgăuz. Este o dovadă clară a interesului politicianului respectiv pentru problemele societăţii. Acest fapt explică cumva de ce relaţiile dintre Comrat şi Chişinău sunt proaste. Dacă politicianul de la Chişinău tăcea, filozof rămînea. Aşa a dorit şi el să-şi afişeze patriotismul şi a dat în bară, cum se i se întîmplă tot mai des.
Anual vom identifica 100 cei mai buni studenţi ai universităţii din Comrat, care se vor învrednici de burse din partea Guvernatorului. Astfel, tinerii vor fi stimulaţi să studieze şi să aibă rezultate bune.
Ежегодно мы будем отбирать 100 самых успешных учащихся из Комратского университета, которые будут получать стипендию башкана. В таком случае у молодежи появится стимул получать знания и показывать хорошие результаты.
Salutară intenţie. Este necesară identificarea surselor de finanţare şi monitorizarea strictă a îndeplinirii acestei promisiuni.
Principala problemă a Găgăuziei este şomajul. Cu ajutorul partenerilor ruşi vom deschide 11 întreprinderi în regiune. Şcolile, grădiniţele, spitalele vor fi reparate. Nici una dintre aceste instituţii nu va fi închisă, aşa cum ne impune s-o facem oficialii de la Chişinău.
Главная проблема Гагаузии — безработица. С помощью российских партнеров мы откроем 11 предприятий в регионе. Школы, детские сады, больницы будут отремонтированы. Ни одно из этих учреждений не будет закрыто, что навязывают нам чиновники с Кишинева.
Este vorba despre investitorii privaţi din Rusia, care probabil finanţează campania electorală a Irinei Vlah, inclusiv călătoriile numeroşilor emisari ruşi în Găgăuzia. Nu ar fi oare onest din partea Irinei Vlah şi a PSRM să facă lumină în această “investiţie” pre-electorală?
Totul este în puterile noastre — de am avea voinţă, tenacitate, caracter, echipă, suport intern şi internaţional. Iar noi avem toate acestea. Avînd suportul Partidului Socialiştilor, care mă susţine în calitate de candidat independent, avînd suportul Federaţiei Ruse, noi nu avem dreptul să pierdem. Noi suntem obligaţi să cîştigăm, iar cu noi şi Găgăuzia.
Все в наших силах — было бы желание, напористость, характер, команда, внутренняя и внешняя поддержка. А у нас все это на самом деле есть. Обладая поддержкой Партии социалистов, которая поддержала меня как независимого кандидата, поддержкой руководства Российской Федерации, мы просто не имеем права проиграть. Мы просто обязаны выиграть, а вместе с нами — и Гагаузия.
Avînd suportul PSRM-ului de opoziţie, precum şi suportul Federaţiei Ruse, candidatul Irina Vlah sugerează că are pe cine se sprijini în lupta cu “euro-integraţioniştii” de la Chişinău. Întrebarea este dacă cetăţenii găgăuzi au nevoie de aceasta?
Cunoaşteţi că oaspeţii noştri sunt deputaţi în duma de Stat a Rusiei. Ei au venit să-şi exprime suportul pentru poporul nostru. Niciodată în trecut Rusia nu ne-a acordat o astfel de atenţie. Noi trebuie să justificăm încrederea partenerilor noştri.
Вы знаете, что они являются депутата Госдумы. Они приезжают, чтобы выразить поддержку всему нашему народу. Никогда раньше Россия нам не оказывала такого внимания. Мы должны оправдать доверие наших партнеров.
Pe 14 martie 2015, la Vulcăneşti în calitate de “oaspeţi electorali” ai candidatului, Irina Vlah, au poposit deputaţii Dumei de Stat a Rusiei, campionul mondial la box, Nicolai Valuiev, şi actriţa, Elena Drapenco. Misiunea a fost să demonstreze alegătorilor că din cei 10 candidaţi pro-ruşi, înscrişi în competiţia electorală, Irina Vlah este aleasa Rusiei. Îndemnul alegătorilor să justifice încrederea oaspeţilor şi deci a Rusiei înseamnă să voteze pentru Irina Vlah. Şi atunci cetăţenii trebuie doar să voteze, fiindcă alegerea au făcut-o oaspeţii din Rusia. Dar de unde ştiu oaspeţii din Rusia pe cine trebuie să aleagă găgăuzii? Evident că de la Igor Dodon.
Este necesară crearea şi dezvoltarea producerii nealimentare şi a serviciilor pentru a diversifica economia Găgăuziei, pentru a face-o mai atractivă pentru tineri. O prioritate a echipei mele este suportul şi dezvoltarea business-ului mic. Găgăuzia are nevoie de propriul program de dezvoltarea a business-ului mic, care să ţină cont de specificul regional, de problemele acute ale angajării forţei de muncă, avînd în vedere posibilitatea dezvoltării meşteşugăritului a întreprinderilor de familie.
Нужно создавать и развивать непищевые промышленные производства и услуги, чтобы диверсифицировать структуру экономики Гагаузии, сделать ее более разнообразной, привлекательной для молодежи. Один из приоритетов моей команды — это поддержка и развитие малого бизнеса. Гагаузии нужна собственная программа развития малого бизнеса с учетом специфики региона, остроты проблемы трудоустройства населения, с учетом возможностей развития народных ремесел, семейных предприятий.
În aceste domenii suportul PSRM ar putea fi unul real şi nu declarativ. Mai mult, PSRM trebuie făcut responsabil direct, deopotrivă cu Irina Vlah în eventualitatea alegerii acesteia, pentru atingerea scopurilor legate de dezvoltarea economică a Găgăuziei.
Interesele Găgăuziei se află în Rusia şi în ţările Uniunii Economice Eurasiatice. Cu aceste ţări ne unesc nu doar compatrioţii noştri, aflaţi acolo la munci, ci şi cooperarea economică. Sarcina noastră constă în reluare exportului produselor găgăuze pe piaţa rusă şi în soluţionarea problemelor migranţilor noştri de acolo.
Интересы Гагаузии находятся в России и странах Евразийского экономического союза. С этими государствами нас объединяют не только работающие там наши соотечественники, но экономические взаимоотношения. Наша задача состоит в том, чтобы возобновить экспорт гагаузской продукции на российские рынки и решить проблемы трудовых мигрантов.
Probabil, interesele trebuie să fie mutuale. În acest sens, este explicabilă atitudinea găgăuzilor faţă de Rusia. Problema e că Republica Moldova, inclusiv regiunea găgăuză, poate descoperi noi oportunităţi şi interese şi în altă părţi. Este important că Republica Moldova să nu fie pedepsită prin embargouri cu caracter politic pentru simpla dorinţă de a încerca să identifice şi alţi parteneri economici şi, mai ales, pentru îndrăzneală de a creşte pînă la standardele înalte ale UE. Nimic mai mult nu vrea şi nici nu poate la acest moment Republica Moldova.
Păstrarea şi dezvoltarea limbii găgăuze este o sfîntă obligaţie a noastră. Pentru aceasta vom crea un fond special pentru stimularea tipăririi cărţilor în Găgăuzia.
Сохранение и развития гагаузского языка является нашей священной обязанностью. Для этого нами будет создан специальный фонд для стимулирования книгопечатания в Гагаузии.
Este o clauză cu adevărat nobilă. Ar fi util ca mass-media să monitorizeze după alegeri evoluţia gradului de sfinţenie a acestui deziderat declarat.
Ştiu că raionul Vulcăneşti a avut de suferit de pe urma optimizării şcolilor. Următorul pas al guvernului — limitarea sferei de utilizare a limbii găgăuze. Echipa noastră nu va admite astfel de lucruri. Nicio şcoală din Găgăuzia nu va fi închisă.
Я знаю, что Вулканештский район пострадал от программы по оптимизации школ. Следующий шаг правительства — это сокращение сферы использования гагаузского языка. Наша команда будет отстаивать эти вопросы. Ни одна школа в Гагаузии не будет закрыта.
Este o declaraţie foarte stranie. Administraţia de Comrat are responsabilitatea dezvoltării limbii şi culturii găgăuze, iar administraţia centrală nu are cum să limiteze sfera de utilizare a limbii găgăuze. Dar pentru a mai băga o strîmbă între găgăuzi şi moldoveni se potriveşte. Candidatul Irina Vlah ar fi trebuit să mai explice un lucru — limitarea sferei de influenţă a limbii găgăuze se face în favoarea cărei limbi şi care fi motivaţia Chişinăului în acest caz?
Ideea societăţii civile privind testarea cunoaşterii limbii găgăuze este corectă. Guvernatorul trebuie să vorbească găgăuza, să desfăşoare activitatea executivului în cadrul şedinţelor în limba găgăuză. La acest subiect trebuie să se reflecteze înainte de începerea campaniei electorale. Fiindcă verificarea cunoaşterii limbii găgăuze după înregistrarea candidaţilor este incorectă din punct de vedere juridic. Avem propuneri foarte bune privind studierea limbii găgăuze. La dorinţa copiilor şi părinţilor în grădiniţele de copii şi în şcoli, după alegerea mea în calitate de Guvernator, vom oferi posibilităţi pentru studierea limbii găgăuze. Vom continua finanţarea editării cărţilor şi manualelor în limba găgăuză, dar şi a centrului Marunevici. De asemenea, avem o înţelegere cu reprezentanţii regiunii Moscovei privind deschiderea pe lîngă universitatea din Comrat a unui centru ştiinţific ruso-găgăuz. Cred că vom reuşi să realizăm acest lucru.
Идея гражданского общества о прохождении тестирования — правильная. Башкан, действительно, должен говорить на гагаузском языке, проводить заседания исполкома на гагаузском языке. Но об этом надо было подумать до начала избирательной кампании. Потому что проверять знание либо незнание языка кандидатами после их регистрации — с юридической точки зрения некорректно. (…) У нас есть очень хорошие предложения по изучению гагаузского языка. По желанию детей и их родителей в детских садах и школах, после моего избрания на пост башкана, мы предоставим возможность изучать гагаузский язык. Продолжим финансирование издания книг и учебников на гагаузском, а также поддержку научного центра Маруневич. Одновременно с тем, у нас есть договоренность с представителями Московской области об открытии в комратском госуниверситете русско-гагаузского научного центра. Я думаю, нам удастся это сделать.
În acest context, este foarte important ca mass-media să urmărească după alegeri în ce limbă se vor desfăşura şedinţele executivului de la Comrat, precum şi în ce limbă vor fi dezbătute şi publicate legile şi actele normative de importanţă locală în Găgăuzia. Din declaraţia candidatului Irina Vlah reiese că studierea limbii găgăuze în grădiniţe şi şcoli va fi opţională, la dorinţa copiilor şi părinţilor. Care atunci este sensul adevărat al autonomiei găgăuze şi de ce Irina Vlah acuză autorităţile de la Chişinău de intenţia rău-voitoare de a limita aria de utilizare a limbii găgăuze.
Am informat-o pe Valentina Ivanovna Matvienko (preşedintele camerei superioare a Parlamentului Rusiei) despre referendumul pe care l-am desfăşurat acum un an. Peste 97% dintre alegători s-au pronunţat pentru aderarea la Uniunea Vamală şi pentru relaţii strategice cu Federaţia Rusă. Noi vedem în Rusia un garant al menţinerii statalităţii Republicii Moldova şi a statutului special de autonomie pentru Găgăuzia. Noi nu avem de gînd să renunţăm la prietenia de două secole cu Rusia de dragul perspectivelor dubioase de eurointegrare. Formatul întîlnirii, atenţia personală faţă de problemele Găgăuziei din partea Preşedintelui Sovietului Federaţiei din Rusia ne face încrezători că toate înţelegerile noastre vor fi traduse sistematic în viaţă.
Я проинформировала Валентину Ивановну о том, что год назад в Гагаузии прошел референдум. Более 97 процентов избирателей высказались за вступление в Таможенный союз и стратегическое партнерство с Российской Федерацией. Мы видим в России гаранта сохранения государственности Республики Молдова и особого статуса Гагаузской автономии. И мы не намерены жертвовать двухвековой дружбой с Россией ради сомнительной перспективы евроинтеграции.(…) Сам формат сегодняшней встречи, личное внимание к проблемам Гагаузии со стороны председателя Совета Федерации России дает нам уверенность, что все эти договоренности будут систематично воплощаться в жизнь.
Punct ochit — punct lovit! Concetăţenii noştri găgăuzi sunt în drept să nu renunţe “la prietenia de două secole cu Rusia de dragul perspectivelor dubioase de eurointegrare”. Într-adevăr, dacă euro-integrarea este promovată de escroci politici, care jefuiesc sistemul bancar, furînd cu miliardele, atunci aşa-zisa integrare europeană nu poate aduce nimic în afară de deziluzii şi de profanare a ideii propriu-zise. Cu certitudine, Rusia are de profitat de pe urma corupţiei endemice, cuibărite în vîrful piramidei puterii din Republica Moldova. Evident, pericolul primar pentru Republica Moldova este această corupţie fără limite, toate celelalte, inclusiv interesele Rusiei în regiune, sunt secundare.
Programul nostru prevede o cooperare strînsă cu Rusia şi Turcia. În acest program am introdus şi prevederi referitoare la reparaţia drumului ce duce spre localitatea dvs. (Kotovskoe). (…) Eu colectez poruncile dvs. Localităţi sunt multe, şi soluţionarea imediată a tuturor problemelor nu este posibilă. Sunt lucruri pe care trebuie să le facă Guvernatorul şi sunt lucruri care ţin de competenţele administraţiei locale. Noi le vom ajuta neapărat.
Наша предвыборная программа предусматривает тесное сотрудничество с Россией и Турцией. В эту программу мы включили и ремонт дороги к вашему населенному пункту (Котовское). (…) Я принимаю ваши наказы. Населенных пунктов много, и решить все эти вопросы сразу не получится. Есть вещи, которые должен делать башкан, а есть и вещи, входящие в компетенцию местных властей. Мы же обязательно будем им помогать.
Impresionează răspunsul la o întrebarea simplă, referitoare la un drum de importanţă locală, dar de mare interes pentru locuitorii unui sat. Pentru candidatul Irina Vlah răspunsul este de rang internaţional, legat de relaţiile cu Rusia şi Turcia. Adevăr spunea Bismark, afirmînd că “niciodată nu se minte atît de mult ca înaintea unor alegeri, în timpul unui război sau după o vînătoare”.
Economia noastră depinde de piaţa de desfacerea a Federaţiei Ruse. Va exista export — vor veni banii în buget. Noi deja soluţionăm această problemă, săptămîna trecută 4 întreprinderi din Găgăuzia au primit acceptul pentru exportul merelor în Rusia. Programul nostru prevede deschiderea în regiune a 11 întreprinderi cu capital rusesc. Astfel, vom avea posibilitatea să transformăm Găgăuzia într-o regiune dezvoltată.
Наша экономика во многом зависит от рынков Российской Федерации. Будет экспорт — будут деньги в бюджете. Мы эту проблему уже решаем, на прошлой неделе 4 предприятия из Гагаузии получили разрешение на ввоз яблок в Россию. Наша программа предусматривает открытие в регионе 11 предприятий с российским капиталом. У нас есть возможность превратить Гагаузию в развивающийся край.
În mod cert, piaţa rusească este foarte importantă în general pentru Republica Moldova şi pentru Găgăuzia. Nimeni nu a intenţionat să renunţe la piaţa Rusiei. Dimpotrivă, Rusia a impus un embargou pentru produsele moldoveneşti, inclusiv cele găgăuze. Motivul fiind unul pur politic, de exercitare a presiunii asupra Republicii Moldova, pentru a o face să renunţe la asocierea cu UE. Presiuni similare s-au exercitat şi asupra Ucrainei şi Georgiei. Şi acest lucru a fost recunoscut public de către prim-vicepremierul rus, Dmitrii Rogozin. Şi aici este momentul invocării dublelor standarde de către Federaţia Rusă care, pe de o parte, insistă că este promotorul doctrinei “democraţiei suverane” ce nu admite ingerinţe din exterior la adoptarea deciziilor, iar pe de altă parte, exercită presiuni asupra “partenerilor strategici” din cadrul CSI pentru ca aceştia să procedeze aşa cum îi convine Rusiei şi nu potrivit propriei voinţe a guvernelor suverane.
Serghei Evghenievici Narîşkin [preşedintele camerei inferioare a Parlamentului Rusiei] este foarte bine informat despre situaţia din Găgăuzia. Conducerea Rusiei intenţionează să ne ajute, dar pentru aceasta au nevoie de un partener de încredere. Săptămîna viitoare vom avea o întîlnire şi cu preşedintele Sovietului Federaţiei (camera superioară a Parlamentului Rusiei) Valentina Matvienko. (…) Guvernatorul Găgăuziei este o figură, care nu trebuie să se ocupe de politică. Guvernatorul trebuie să muncească, suflecîndu-şi mînicile. Astăzi dependenţa bugetară de centru atinge cifra de 70%. Noi trebuie să dezvoltăm economia şi să avem un buget autosuficient.
Сергей Евгеньевич Нарышкин очень хорошо проинформирован о ситуации, которая сложилась в Гагаузии. Руководство России намерено нам помогать, но для этого им нужен надежный партнер. На следующей неделе у нас также будет встреча с председателем Совета Федерации Валентиной Матвиенко. (…) Башкан Гагаузии — это фигура, которая не должна заниматься политикой. Он должен работать, засучив рукава. Сегодня дотационная зависимость региона от центра достигла 70 процентов. Нам нужно развивать экономику, и иметь самодостаточный бюджет.
Dacă ar fi aşa cum spune Irina Vlah, atunci ea ar fi trebuit să condamne organizarea referendumului ilegal, iniţiat de către Guvernatorul actual al Găgăuziei, Mihail Formuzal, ea însă l-a susţinut. Apoi, preşedinţii celor două camere ale Parlamentului Federaţiei Ruse sunt politicieni sau administratori, care rezolvă probleme concrete privind cooperarea economică? Ceva nu se leagă bine în doctrina Irinei Vlah de guvernare a Găgăuziei.
În timpul campaniei electorale parlamentare eu eram convinsă că PCRM va urma prevederile propriului program şi va pleda pentru aderarea la Uniunea Vamală. Eu am îndemnat alegătorii să nu voteze pentru partidele alianţei de guvernare, dar în consecinţă conducerea PCRM a adoptat decizia de a se uni cu democraţii şi liberal-democraţii. Eu, la fel ca şi toţi locuitorii Găgăuziei, nu pot să fiu de acord cu aceasta.
Во время предвыборной кампании я была уверена, что ПКРМ будет следовать своей программе, и будет отстаивать идею вступления в Таможенный союз. Я призывала избирателей не голосовать за партии правящего альянса, но в итоге руководство ПКРМ приняло решение объединиться с демократами и либерал-демократами. Я, как и все жители Гагаузии, не могу с этим согласиться.
Explicaţie dificil de înţeles. Pe alegătorii din Găgăuzia îi putem înţelege, ei nu au votat masiv pentru PCRM, aşa cum obişnuiau s-o facă anterior. Irina Vlah se afla tocmai pe platforma PCRM cînd alegătorii găgăuzi se deziceau de PCRM, deci alegătorii sunt mai perspicace decît doamna deputat şi candidat. Cei drept, deputat din partea PCRM, iar candidat deja din partea PSRM.
Noi am semnat un acord de cooperare cu regiunea Moscovei. Scopul nostru este ca fiecare localitate din Găgăuzia să-şi găsească o localitate înfrăţită în Rusia. Noi avem susţinere serioasă în Rusia. Noi am coordonat toate problemele referitoare la deschiderea a 10 întreprinderi comune în Găgăuzia. De ieri, în toate birourile noastre electorale se recepţionează documentele cetăţenilor pentru depăşire impedimentelor pentru intrarea pe teritoriul Rusiei.
Мы подписали соглашение о сотрудничестве с Московской областью. Наша цель заключается в том, чтобы каждый населенный пункт в Гагаузии обрел своего побратима в России. (…) У нас есть серьезная поддержка в России. Мы согласовали все вопросы относительно открытия 10 совместных предприятий в Гагаузии. Со вчерашнего дня в моих предвыборных штабах принимаются документы для снятия запретов для въезда в Россию.
Aşa se apucă “taurul de coarne”, se soluţionează probleme concrete, în interesul cetăţenilor. Totuşi, rămîne neclar care este calitatea Irinei Vlah în cadrul acordurilor semnate. A doua întrebare ţine de comportamentul autorităţilor Federaţiei Ruse — au de gînd acestea să coopereze cu un candidat anume sau cu oricare candidat care va fi susţinut de alegătorii găgăuzi? Federaţia Rusă, în calitate de stat inventator şi promotor al doctrinei “democraţiei suverane”, consideră aplicarea acesteia drept un bun general aplicabil, inclusiv şi în cadrul Republicii Moldova, sau este ceva exclusivist, pentru utilizarea doar de către Rusia.
Noi avem înţelegeri concrete cu partenerii din Rusia, care în cel mai apropiat timp vor oferi Găgăuziei cinci unităţi de transport pentru staţia zonală de asistenţă medicală de urgenţă. Aceste automobile vor fi distribuite între cele trei raioane ale autonomiei. Vreau să vă asigur cu toată responsabilitatea că nici un spital, nici un punct medical din Găgăuzia nu va fi închis. În calitate de Guvernator voi apăra aceste poziţii în guvern. Nu vom accepta idea spitalului regional din Cahul, fiindcă locuitorii Găgăuziei trebuie să aibă acces liber la sistemul de ocrotire a sănătăţii.
У нас есть конкретные договоренности с российскими партнерами, которые в ближайшее время предоставят Гагаузии пять единиц транспорта для Зональной станции скорой помощи. Эти машины будут распределены между тремя районами автономии. (…) Я хочу заявить со всей ответственностью, что ни одна больница, ни один медицинский пункт в Гагаузии не будут закрыты. Будучи башканом, эти вопросы я буду отстаивать в правительстве. Мы не согласимся на региональную больницу в Кагуле, потому что у жителей Гагаузии должен быть свободный доступ к системе здравоохранения.
Este binevenită această înţelegere privind suportul Federaţiei Ruse pentru sistemul ocrotirii sănătăţii din regiunea găgăuză. Totuşi, pentru ca cetăţenii să aibă o închipuire clară despre susţinătorii externi, este de mare interes împărtăşirea informaţiilor privind suportul primit în ultimii 5 ani din partea UE pentru domeniul social de exemplu, şi compararea acestuia cu asistenţa rusească şi a altor parteneri.
Toţi cei zece ani, lucrînd în Parlament, am acordat atenţie imensă locuitorilor regiunii. Voi fi bucuroasă dacă colegii mei (parlamentari găgăuzi) vor acorda aceiaşi atenţie. Guvernatorul este membru din oficiu al guvernului Republicii Moldova. De aceea, devenind Guvernator al autonomiei, voi avea mai multe posibilităţi pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii cetăţenilor noştri.
Все десять лет, работая в парламенте, я уделяла огромное внимание жителям региона. Я буду рада, если мои коллеги будут оказывать такую же поддержку. Тем не менее, башкан является и членом правительства Республики Молдова. Поэтому, став главой автономии, у меня будет больше возможностей, чтобы улучшить качество жизни наших граждан.
Este adevărat că branşa executivă a puterii poate influenţa lucrurile mai rapid. Dar, problema constă în faptul că Guvernul este compus din “euro-unionişti”, pe care Irina Vlah şi susţinătorul acesteia — PSRM, îşi propune să-i combată în promovarea politicilor lor. Va fi foarte interesant să urmărim confruntarea dintre un Guvernator promotor al integrării eurasiatice şi un Guvern condus de “comisarii de la Brussels”, dar şi cum această confruntare va face bine nevoilor cetăţenilor din regiunea găgăuză.
Campania noastră electorală va fi curată şi pozitivă. Vom oferi locuitorilor autonomiei soluţii serioase pentru problemele existente. Priorităţile de bază ale activităţii noastre sunt legate de parteneriatul strategic cu Rusia, crearea locurilor de muncă, a unei infrastructuri moderne. În centrul politicii sociale se va afla omul. Experienţa mea parlamentară şi profesională, bunele relaţii cu Rusia şi Turcia îmi vor permite să atrag investiţii în Găgăuzia. Vom dezvolta Găgăuzia noastră în cadrul Republicii Moldova. În acelaşi timp ne vom strădui să fim împreună cu Rusia, aşa cum îşi doreşte poporul găgăuz. Această este poziţia mea şi în calitatea mea de viitor Guvernator voi obţine realizarea acestor deziderate.
Наша кампания будет чистой и позитивной. Мы будем представлять жителям автономии серьезные решения насущных проблем. Основными приоритетами в нашей деятельности являются стратегическое партнерство с Россией, создание рабочих мест, развитой современной инфраструктуры. В центре социальной политики будет человек. (…) Мой парламентский опыт, профессиональные знания и хорошие связи в России и Турции помогут мне добиться привлечения инвестиций для Гагаузии. Будем развивать нашу Гагаузию в рамках Республики Молдова. В то же время будем стремиться и быть вместе с Россией, как того желает гагаузский народ. Это моя твердая позиция и я, как будущий башкан Гагаузии, буду добиваться реализации этих целей.
Acordul de bază dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă se referă deja la faptul că relaţiile bilaterale sunt strategice. În aceste condiţii, ce fel de potenţial suplimentar ar putea aduce parteneriatul strategic dintre o supra-putere regională, cum este Federaţia Rusă, şi o regiune autonomă, cum este Găgăuzia în cadrul Republicii Moldova?
Pentru mine este foarte importantă continuitatea. De aceea, pe lîngă Guvernatorul Găgăuziei va fi creat un consiliu coordonator, din care vor face parte primul preşedinte al republicii Găgăuze, toţi guvernatorii şi preşedinţi a Adunării Populare. Pentru mine este foarte important să comunic cu ei în vederea consolidării autonomiei noastre. Datorită ambiţiilor noastre şi a bunelor relaţii cu Rusia, Turcia şi alte ţări, sunt convinsă, vom reuşi să transformăm Găgăuzia într-o regiune a bunăstării şi autosuficienţei. Fiindcă totul este în puterile noastre.
Для меня очень важна преемственность. Потому при башкане Гагаузии будет создан координационный совет, в который войдут первые президент и председатель Гагаузской республики, всех предыдущих башканов и председателей Народного собрания. Для меня очень важно советоваться с ними для сохранения и укрепления нашей автономии. Благодаря нашим амбициям и хорошим отношениям с Россией, Турцией и другими странами, уверена, нам удастся сделать Гагаузию самодостаточным и благосостоятельным регионом. Потому что все в наших силах.
Ideea instituirii şi consultării unui consiliu al înţelepţilor este foarte bună şi merită toată atenţia. De aceea, funcţionarea acestui consiliu ar trebui să fie în centrul atenţiei opiniei publice.
Din partea mea, dar şi din partea tuturor celor prezenţi pe piaţă vreau să-i mulţumesc lui Oleg Mihailovici Gazmanov şi trupei “Excandron” pentru o zi minunată. Este o adevărată sărbătoare, un eveniment semnificativ pentru Găgăuzia. Astăzi ne-am convins că Rusia e alături de noi. Semnarea acordului cu executivul regiunii Moscova este primul pas al acţiunilor noastre comune. Vor şi alţi paşi, vor fi deschise întreprinderi comune, vor veni investiţii din Rusia. Găgăuzia va deveni puternică şi stabilă fiindcă suntem împreună cu Rusia.
От себя лично, от всех присутствующих на этой площади, хочу поблагодарить Олега Михайловича Газманова и группу «Эскадрон» за такой замечательный день. Это настоящий праздник и знаковое событие для всей Гагаузии. Сегодня мы видим, что Россия с нами. Подписание соглашения с правительством Московской области — это первый шаг в наших совместных действиях. Будут новые шаги, будут открыты совместные предприятия, к нам придут российские инвестиции. Гагаузия станет сильной и стабильной, потому что мы вместе с Россией.
Devine de mare interes numărul de vizite ale artiştilor ruşi în Găgăuzia cu concerte pe gratis în următorii patru ani, pînă la următoarele alegeri pentru funcţia de Guvernator. De asemenea, vom vedea cîţi artişti ruşi vor veni în Găgăuzia în ajunul alegerilor pentru Adunarea Populară, în 2016. Este interesant în ce calitatea a participat Irina Vlah la semnarea acordului cu regiunea Moscova?
Îmi exprim mulţumirea faţă de executivul politic al PSRM pentru decizia de a susţine candidatura mea. Suportul PSRM mă face mai încrezătoare că voi cîştiga aceste alegeri şi ne vom strădui să fim împreună cu Federaţia Rusă, aşa cum îşi doreşte majoritatea locuitorilor autonomiei noastre. Vom reuşi, fiindcă ne stă în puteri!
Я благодарна руководству политисполкома ПСРМ за решение поддержать мою кандидатуру. Поддержка Партии социалистов придает мне еще больше уверенности в том, что мы эти выборы обязательно выиграем и будем стремиться быть вместе с Российской Федерацией, как этого желает большинство жителей нашей автономии. У нас все получится, потому что все в наших силах!
Fotografii protocolare în prejma unor conducători ai Federaţiei Ruse poate obţine doar PSRM, lucru demonstrat la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014. Aceasta este cheia succesului.
Conducerea PCRM a trădat alegătorii de stînga, pro-ruşi, mergînd la o înţelegere criminală cu partidele pro-europene. Coaliţia de guvernămînt se constituie în mod deschis sub conducerea comisarilor europeni, însemnînd că Europa îi va conduce. Va putea o astfel de guvernare să apere interesele naţionale în politica internă şi externă? Pe cine se va sprijini o astfel de guvernare — pe alegători sau pe patronii din exterior? Pe cine va asculta o astfel de guvernare — pe populaţia Moldovei sau pe creditorii externi? Pentru mine ca deputat, reprezentant al autonomiei găgăuze, răspunsurile la aceste întrebări sunt evidente. Coaliţia de guvernare PLDM-PDM, precum şi comuniştii care s-au asociat acestora, nu au nimic în comun cu interesele locuitorilor Găgăuziei. Dar nici cu interesele tuturor cetăţenilor Republicii Moldova.
Руководство ПКРМ предало левого, пророссийского избирателя и пошло на преступный сговор с проевропейскими партиями. (…) Правящая коалиция открыто формируется под руководством европейских комиссаров, а значит, Европа и будет ими руководить. Сможет ли такая власть действительно отстаивать национальный интерес Молдовы как во внутренней, так и во внешней политике? На кого будет опираться такая власть — на своего избирателя или внешних покровителей? К кому будет прислушиваться такая власть — к населению Молдовы или зарубежным кредитором? Для меня как депутата, представляющего Гагаузскую автономию, ответы на эти вопросы очевидны. Правящая коалиция ДПМ — ЛДПМ, к которой присоединились и коммунисты, не имеет ничего общего с интересами жителей Гагаузии. Как, впрочем, и с интересами всех граждан Республики Молдова.
Este de remarcat că colegii Irinei Vlah din PCRM, care şi-au expus în mod deschis dezacordul cu conducerea formaţiunii, au fost daţi afară din partid sau au părăsit formaţiunea înainte de începerea campaniei electorale parlamentare. Irina Vlah nu a fost printre ei, preferînd să obţină pe listele PCRM al patrulea mandat parlamentar din ultimii 10 ani, fără să fi avut vre-un rating personal observabil în sondajele de opinie. Într-adevăr, ceea ce a înţeles Irina Vlah după scrutinul parlamentar din 30 noiembrie 2014, alegătorii găgăuzi înţeleseseră mai înainte. Astfel, la parlamentarele din 30 noiembrie PCRM a acumulat în Găgăuzia doar 7753 de voturi, ceea ce reprezintă doar o jumătate din necesarul pentru un mandat parlamentar. În acest sens, pretenţia Irinei Vlah că ar fi reprezentat în Parlament Găgăuzia este artificială. Adevărul este că PCRM, ca proiect politic, s-a răsuflat, iar Irina Vlah a decis să se folosească pentru ultima oară de această platformă, pe care a şi părăsit-o imediat după ce a ajuns în Parlament.
Găgăuzia se află în pragul unei alegeri cruciale. De noul Guvernator va depinde nu doar caracterul şi tempoul dezvoltării autonomiei în următorii patru ani, ci şi perspectiva strategică a Găgăuziei şi Moldovei în general. Noi ne-am făcut alegerea la referendumul din 2 februarie 2014. Acum, de noi, de fiecare alegător depinde dacă vom putea traduce în viaţă voinţa exprimată a poporului Găgăuziei sau le vom permite euro-integratorilor de la Chişinău să ne ducă pe noi şi ţara în impas. Poziţia mea este bine ştiută: Găgăuzia înfloritoare şi Moldova independentă — mai presus de toate. De aceea, eu cu inima curată am acceptat propunerea unui grup de cetăţeni neindiferenţi, din toate regiunile autonomiei, de a candida la funcţia de Guvernator al Găgăuziei.
Гагаузия находится на пороге судьбоносного выбора. От нового башкана во многом будет зависеть не только характер и темпы развития нашей автономии на ближайшие четыре года, но и стратегическая перспектива Гагаузии и Молдовы в целом. Мы сделали свой выбор на референдуме 2 февраля 2014 года. Теперь от нас, от каждого избирателя зависит, сможем ли мы воплотить волеизъявление народа Гагаузии в жизнь, или позволим кишиневским евроинтеграторам завести нас и всю страну в тупик. Моя позиция всем хорошо известна: процветающая Гагаузия и независимая Молдова — превыше всего. Поэтому я с чистым сердцем согласилась на предложение инициативной группы неравнодушных сограждан со всех регионов нашей автономии баллотироваться в качестве кандидата в башканы АТО Гагаузия.
Lansarea campaniei electorale a Irinei Vlah a însemnat, de fapt, şi lansarea luptei împotriva euro-integratorilor de la Chişinău. Nu ar exista nimic de reproşat Irinei Vlah, dacă ar specifica că aşa-zişii euro-integratori de la Chişinău sunt, de fapt, falşi euro-integratori, care au reuşit să profaneze ideea integrării europene.
Nimic nu împiedică revizuirea Acordului de Asociere cu UE. PCRM îşi asumă această obligaţie. Înainte de ratificarea acestui acord, preşedintele PCRM i-a invitat pe toţi ambasadorii acreditaţi în Republica Moldova şi li-a declarat că noi nu vom accepta acest acord. […] Noi am plecat din sala de şedinţe a Parlamentului, fiindcă eram încrezători că vom fi urmaţi de grupurile lui Dodon şi Mişin. Dacă s-ar fi întîmplat aşa, atunci nu ar fi existat cvorumul de 51 de deputaţi pentru ratificarea acordului.
Ничего не мешает это соглашение пересмотреть. Мы берем на себя это обязательство. Перед тем, как это соглашение должно было быть ратифицировано, председатель нашей партии пригласил всех послов, аккредитованных в Республике Молдова, и заявил, что мы не согласимся на это соглашение. […] Мы ушли из зала заседаний, так как были уверены, что за нами уйдут группы Додона и Мишина. В парламенте тогда не было бы кворума, и они бы не смогли ратифицировать соглашение. Там нужно было чтобы 51 депутат проголосовал, а если бы все ушли, то соглашение ратифицировано не было бы.
Datoria noastră faţă de viitoarele generaţii este nu doar să păstrăm autonomia găgăuză, dar şi prin toate eforturile să dezvoltăm potenţialul economic al regiunii noastre — să creăm locuri de muncă, să atragem investiţii, să protejăm producătorul autohton […] Dacă nu vom fi puternici şi dezvoltaţi din punct de vedere economic, atunci, mai devreme sau mai tîrziu, statutul nostru special va fi redus la autonomie culturală după modelul european, egal cu trădarea realizărilor părinţilor-fondatori ai Găgăuziei noastre.
A afirma că iniţiatorul acestui referendum este cetăţeanul “A” sau cetăţeanul “B”, un partid sau altul — nu este corect. Nu se poate atribui cuiva responsabilitatea pentru iniţierea referendumului. […] Decizia referitoare la referendum a fost adoptată cu votul majoritar al reprezentanţilor Partidului Democrat din Moldova.
…
Din cauza presing-ului alegătorilor fracţiunea PDM în Adunarea Populară s-a văzut nevoită să facă abstracţie de presiunile partidelor de la Chişinău şi să meargă în întîmpinarea poporului. Nu doar deputaţii democraţi au participat la adoptarea deciziei, ci şi liberal-democraţii. Toţi au votat în unanimitate.
Говорить, что родителем этого референдума был гражданин «А» или гражданин «Б», или та или иная партия — это неправильно. Нельзя сегодня его привязать к кому-то конкретно. […] Инициировали референдум в автономии и представители Демократической партии в Народном собрании Гагаузии, «подчинившиеся воле народа».
…
Используя прессинг избирателей, демократической фракции пришлось отказаться от того влияния, нажима со стороны представителей их партии в Кишиневе и пойти навстречу народу. И не только демократы участвовали в голосовании, проголосовали и либерал-демократы. Все единогласно проголосовали.
Găgăuzia caută că “bată la poarta” Chişinăului oficial cu două mesaje. Mai întîi, regiunea este categoric împotriva cursului politicii externe a Republicii Moldova. Şi doi, Găgăuzia nu intenţionează să mai suporte în continuare nesocotirea statutului ei juridic special.
…
La sfîrşitul anului trecut, Moldova a parafat Acordul de Asociere cu UE la Vilnius, care, între altele, presupune şi liberalizarea relaţiilor comerciale prin intermediul semnării Acordului de Liber Schimb. Şi aici ne punem următoarea întrebare: ce ar putea vinde mica noastră regiune agrară ţărilor UE, în care subvenţiile pentru un hectar de teren arabil se ridică la cîteva sute de euro? Oare nu se va întîmpla aşa că după usturoiul din China, cartofii din Polonia, roşiile din Turcia vom fi inundaţi cu vinuri spaniole şi merele franţuzeşti?
Mai mult decît atît, astăzi în societatea găgăuză există senzaţia că relaţiile cu EU se fortifică pe contul instigării în societatea moldovenească a rusofobiei şi a deteriorării relaţiilor cu Rusia, care reprezintă piaţa tradiţională pentru desfacerea producţiei de fructe şi legume şi a celei vinicole, ce provin de la întreprinderile din sudul Moldovei.
Noi nu înţelegem, de ce ar trebui să alergăm după efemerul vis european dacă în Est are loc un proces de integrare nu mai puţin interesant, Uniunea Vamală, în cadrul căreia ţara noastră — iar alături de ea şi regiunea noastră — ar putea ocupa un loc respectabil.
…
Puterea centrală aplică politica de momire şi de intimidare. Mai întîi, Procuratura Generală iniţiază dosare penale contra tuturor deputaţilor Adunării Populare, care au votat pentru referendum. Deputaţii primesc citaţii să se prezinte la procurori pentru a depune mărturii în calitate de învinuiţi. La Chişinău se declanşează o campanie de presă antigăgăuză, ne sunt atribuite etichetări de “separatişti”, “agenţi ai Kremlinului”, “coloana a cincea în Moldova” etc.
…
Din informaţia pe care o posedăm, în regiune deja au sosit forţe suplimentare ale organelor de drept şi ale serviciilor speciale. Cu ce scop au fost aduşi aici, putem doar presupune. Doar MAI a refuzat în mod oficial să asigure ordinea la secţiile de vot, această funcţie fiind preluată de către autorităţile locale şi de gărzile populare. Tocmai de aceea pentru efectuarea cu succes a referendumului este extrem de importantă prezenţa unor observatori locali şi străini, precum şi ai reprezentanţilor presei, aspecte asupra cărora ne şi concentrăm atenţia în prezent.
…
Cea optimistă (consecinţă) ar fi următoarea. Referendumul va trece în linişte, cu un rezultat uşor de prezis. Puterea centrală trece sub tăcere şi ignorează consultarea populară. Cea pesimistă: provocări, ciocniri şi tentative de a intimida prin intermediul structurilor de forţă şi al judecăţilor pe liderii de la Comrat.
…
… în Găgăuzia nu există nici un fel de tendinţe separatiste. Găgăuzii sunt patrioţi ai Moldovei şi cetăţeni loiali ai ţării noastre. Sper cu toată sinceritatea că la o astfel de destrămare a ţării noastre nu se va ajunge niciodată.